Skip to main content Skip to primary navigation

Pojazdy napędzane wodorem i akumulatorami będą współistnieć dla różnych zastosowań. Ogólna wydajność akumulatorów wygrywa w przypadku większości samochodów osobowych.

Regional website Poland

Kolejny mit o elektromobilności! Samochody elektryczne stają się codziennością, mimo to wciąż pojawiają się wątpliwości. Aby oddzielić fakty od fikcji, obalamy powszechne mity o samochodach elektrycznych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Oba rozwiÄ…zania majÄ… swoje wady i zalety. BÄ™dzie to kwestia dopasowania technologii do danego urzÄ…dzenia. W perspektywie krótko- i Å›rednioterminowej pojazdy akumulatorowe bÄ™dÄ… gÅ‚ównym rozwiÄ…zaniem w zakresie transportu niskoemisyjnego. Jednak w dÅ‚uższej perspektywie czasowej oba rodzaje bÄ™dÄ… wspóÅ‚istnieć.

Wprawdzie pojazdy elektryczne z napÄ™dem akumulatorowym (BEV) sÄ… bardziej energooszczÄ™dne i w porównaniu z pojazdami elektrycznymi wyposażonymi w ogniwa paliwowe (FCEV) taÅ„sze, to nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że z czasem technologia FCEV bÄ™dzie coraz lepsza, a jej koszt spadnie. BÄ™dzie to jednak wymagaÅ‚o odpowiedniej reakcji politycznej, niższych cen zakupu oraz budowy stacji tankowania wodoru na szerokÄ… skalÄ™.

Technologia dopasowana do potrzeb 

Do przejechania tego samego dystansu pojazdy elektryczne napÄ™dzane ogniwami paliwowymi potrzebujÄ… ponad dwa razy wiÄ™cej energii niż pojazdy elektryczne napÄ™dzane akumulatorami. ZakÅ‚adajÄ…c, że oba pojazdy czerpiÄ… energiÄ™ w 100% ze źródeÅ‚ odnawialnych, ogólna sprawność napÄ™du (ang. "well-to-wheel") FCEV wynosi 30%, podczas gdy BEV może osiÄ…gnąć 77%.

Jednak im dÅ‚uższa trasa i wiÄ™ksza Å‚adowność, tym wiÄ™cej korzyÅ›ci może zaoferować wodór. Pojazdy elektryczne BEV sÄ… bardziej efektywne energetycznie, ale dzisiejsze ciężkie akumulatory minimalizujÄ… tÄ™ zaletÄ™, zwÅ‚aszcza przy dÅ‚ugich trasach. Wodór to mniejsza masa i szybsze tankowanie

Ze wzglÄ™du na ten kompromis, pojazdy elektryczne napÄ™dzane ogniwami paliwowymi sÄ… atrakcyjne przede wszystkim dla transportu ciężkiego, lotnictwa i żeglugi, a także transportu dalekobieżnego. Obecnie wiÄ™kszość gÅ‚ównych producentów pojazdów (ang. OEM) nadal jest w trakcie prac badawczo-rozwojowych nad pojazdami ciężarowymi napÄ™dzanymi w oparciu o ogniwa paliwowe. Pierwsze z nich powinny pojawić siÄ™ na drogach do 2025 r.

Tymczasem w przypadku prawie wszystkich samochodów osobowych, czyli zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci pojazdów o napÄ™dzie silnikowym na Å›wiecie, najprawdopodobniej nadal bÄ™dÄ… wybierane pojazdy elektryczne napÄ™dzane akumulatorami. Obecnie dostÄ™pnych jest zaledwie kilka pojazdów elektrycznych napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi, a wedÅ‚ug prognoz stanÄ… siÄ™ one popularnym Å›rodkiem transportu dopiero po roku 2030. W Europie ewolucja ta bÄ™dzie aktywnie wspierana przez unijnÄ… strategiÄ™ wodorowÄ…, która ma na celu stworzenie europejskiego ekosystemu wodorowego

Należy zaznaczyć, że pojazdy elektryczne napÄ™dzane ogniwami paliwowymi również posiadajÄ… akumulator (o wielkoÅ›ci okoÅ‚o 10% akumulatora pojazdu o napÄ™dzie akumulatorowym). Oznacza to, że wprowadzenie na rynek pojazdów elektrycznych napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi na skalÄ™ masowÄ…, nadal znaczÄ…co wpÅ‚ynie na rozwój branży akumulatorów litowo-jonowych.

Pobierz pocztówkę

  • Mit #5 - To wodór a nie akumulator bÄ™dzie przyszÅ‚oÅ›ciÄ….

    Pojazdy napÄ™dzane wodorem i akumulatorami bÄ™dÄ… wspóÅ‚istnieć dla różnych zastosowaÅ„. Ogólna wydajność akumulatorów wygrywa w przypadku wiÄ™kszoÅ›ci samochodów osobowych.