Skip to main content Skip to primary navigation

Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego jest zbliżony do kosztu posiadania samochodu spalinowego. Przewiduje się, że obniżenie cen zakupu nastąpi w ciągu 5 lat.

Regional website Poland

Kolejny mit o elektromobilności! Samochody elektryczne stają się codziennością, mimo to wciąż pojawiają się wątpliwości. Aby oddzielić fakty od fikcji, obalamy powszechne mity o samochodach elektrycznych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Obecnie wysoka (niezachęcająca) cena zakupu jest uważana przez konsumentów za główną przeszkodę w wyborze nowego pojazdu elektrycznego zamiast pojazdu z silnikiem spalinowym. Cena zakupu nie daje jednak pełnego obrazu sytuacji. Należy również wziąć pod uwagę wszystkie koszty utrzymania. 

Całkowity koszt posiadania

Całkowity koszt posiadania samochodu (ang. TCO - Total Cost of Ownership) łączy w sobie zarówno cenę zakupu, jak i koszty eksploatacji. Energia elektryczna kosztuje mniej niż benzyna i olej napędowy, a serwis i utrzymanie samochodów elektrycznych jest o jedną trzecią tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym.  Eksperci spodziewają się, że w ciągu najbliższych sześciu lat koszt akumulatorów do pojazdów elektrycznych spadnie od 19 do 37%, co jeszcze bardziej obniży całkowity koszt posiadania takiego samochodu. Jednocześnie, bardziej rygorystyczne normy emisji spalin prawdopodobnie zwiększą złożoność systemów emisji spalin w samochodach z silnikiem spalinowym i podniosą ich koszt.

Tam, gdzie ceny paliw są wysokie, hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) już teraz mają niższy całkowity koszt posiadania (TCO) niż pojazdy z silnikiem spalinowym. Badanie rynku przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, Japonii, Teksasie i Kalifornii wykazało, że pojazdy elektryczne wypadły lepiej pod względem całkowitego kosztu posiadania.

Aby zmniejszyć swój ślad węglowy, w 2020 r. Umicore wprowadziła do swoich leasingowanych aut firmowych w Belgii pojazdy hybrydowe typu plug-in i akumulatorowe z napędem elektrycznym. Wpływ na koszty był neutraln.

Obszary o szczególnym znaczeniu, które mogą przyczynić się do znacznego obniżenia cen pojazdów elektrycznych:

Produkcja akumulatorów

Analiza trzech głównych czynników wpływających na koszty akumulatorów: rozmiaru akumulatora, zdolności produkcyjnej zakładów i składu chemicznego baterii wskazuje, że koszty akumulatorów spadły w 2018 r. i oczekuje się, że będą nadal spadać w najbliższym czasie. Według Bloomberga, od połowy 2020 roku pojazdy elektryczne powinny być tańsze w zakupie niż samochody benzynowe.

Zmienione platformy pojazdów 

Dzięki prostszej, innowacyjnej konstrukcji, pojazdy elektryczne wykorzystują kompaktowe rozmiary silników elektrycznych i mniejszą liczbę ruchomych części niż pojazdy spalinowe. Volkswagen zapowiedział już opracowanie takiej platformy: nowy elektryczny Volkswagen ID.3 kosztuje tyle samo, co jego odpowiednik Golf TDI.

Dotacje

Unia Europejska dąży do dekarbonizacji transportu i stymulowania popytu. W odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem rządy wprowadziły w 2020 roku nowe, hojne dotacje. Nabywcy samochodów elektrycznych w Europie mogą teraz korzystać z najbardziej optymalnych dotacji na świecie. Chiny planowały zakończyć udzielanie dotacji w tym roku, ale w odpowiedzi na pandemię przedłużyły ich dostępność do 2022 roku. Nawet bez dotacji oczekuje się, że do 2025 r. rynek przyspieszy, ponieważ ceny pojazdów elektrycznych będą sukcesywnie spadać.

Pobierz pocztówkę

  • Mit #6 - Samochody elektryczne są za drogie w porównaniu ze spalinowymi.

    Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego jest zbliżony do kosztu posiadania samochodu spalinowego. Przewiduje się, że obniżenie cen zakupu nastąpi w ciągu 5 lat.