Skip to main content Skip to primary navigation

Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego jest zbliżony do kosztu posiadania samochodu spalinowego. Przewiduje się, że obniżenie cen zakupu nastąpi w ciągu 5 lat.

Regional website Poland

Kolejny mit o elektromobilności! Samochody elektryczne stają się codziennością, mimo to wciąż pojawiają się wątpliwości. Aby oddzielić fakty od fikcji, obalamy powszechne mity o samochodach elektrycznych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Obecnie wysoka (niezachÄ™cajÄ…ca) cena zakupu jest uważana przez konsumentów za gÅ‚ównÄ… przeszkodÄ™ w wyborze nowego pojazdu elektrycznego zamiast pojazdu z silnikiem spalinowym. Cena zakupu nie daje jednak peÅ‚nego obrazu sytuacji. Należy również wziąć pod uwagÄ™ wszystkie koszty utrzymania. 

Całkowity koszt posiadania

CaÅ‚kowity koszt posiadania samochodu (ang. TCO - Total Cost of Ownership) Å‚Ä…czy w sobie zarówno cenÄ™ zakupu, jak i koszty eksploatacji. Energia elektryczna kosztuje mniej niż benzyna i olej napÄ™dowy, a serwis i utrzymanie samochodów elektrycznych jest o jednÄ… trzeciÄ… taÅ„szy niż samochodu z silnikiem spalinowym.  Eksperci spodziewajÄ… siÄ™, że w ciÄ…gu najbliższych szeÅ›ciu lat koszt akumulatorów do pojazdów elektrycznych spadnie od 19 do 37%, co jeszcze bardziej obniży caÅ‚kowity koszt posiadania takiego samochodu. JednoczeÅ›nie, bardziej rygorystyczne normy emisji spalin prawdopodobnie zwiÄ™kszÄ… zÅ‚ożoność systemów emisji spalin w samochodach z silnikiem spalinowym i podniosÄ… ich koszt.

Tam, gdzie ceny paliw są wysokie, hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) już teraz mają niższy całkowity koszt posiadania (TCO) niż pojazdy z silnikiem spalinowym. Badanie rynku przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, Japonii, Teksasie i Kalifornii wykazało, że pojazdy elektryczne wypadły lepiej pod względem całkowitego kosztu posiadania.

Aby zmniejszyć swój Å›lad wÄ™glowy, w 2020 r. Umicore wprowadziÅ‚a do swoich leasingowanych aut firmowych w Belgii pojazdy hybrydowe typu plug-in i akumulatorowe z napÄ™dem elektrycznym. WpÅ‚yw na koszty byÅ‚ neutraln.

Obszary o szczególnym znaczeniu, które mogÄ… przyczynić siÄ™ do znacznego obniżenia cen pojazdów elektrycznych:

Produkcja akumulatorów

Analiza trzech gÅ‚ównych czynników wpÅ‚ywajÄ…cych na koszty akumulatorów: rozmiaru akumulatora, zdolnoÅ›ci produkcyjnej zakÅ‚adów i skÅ‚adu chemicznego baterii wskazuje, że koszty akumulatorów spadÅ‚y w 2018 r. i oczekuje siÄ™, że bÄ™dÄ… nadal spadać w najbliższym czasie. WedÅ‚ug Bloomberga, od poÅ‚owy 2020 roku pojazdy elektryczne powinny być taÅ„sze w zakupie niż samochody benzynowe.

Zmienione platformy pojazdów 

DziÄ™ki prostszej, innowacyjnej konstrukcji, pojazdy elektryczne wykorzystujÄ… kompaktowe rozmiary silników elektrycznych i mniejszÄ… liczbÄ™ ruchomych części niż pojazdy spalinowe. Volkswagen zapowiedziaÅ‚ już opracowanie takiej platformy: nowy elektryczny Volkswagen ID.3 kosztuje tyle samo, co jego odpowiednik Golf TDI.

Dotacje

Unia Europejska dąży do dekarbonizacji transportu i stymulowania popytu. W odpowiedzi na kryzys zwiÄ…zany z koronawirusem rzÄ…dy wprowadziÅ‚y w 2020 roku nowe, hojne dotacje. Nabywcy samochodów elektrycznych w Europie mogÄ… teraz korzystać z najbardziej optymalnych dotacji na Å›wiecie. Chiny planowaÅ‚y zakoÅ„czyć udzielanie dotacji w tym roku, ale w odpowiedzi na pandemiÄ™ przedÅ‚użyÅ‚y ich dostÄ™pność do 2022 roku. Nawet bez dotacji oczekuje siÄ™, że do 2025 r. rynek przyspieszy, ponieważ ceny pojazdów elektrycznych bÄ™dÄ… sukcesywnie spadać.

Pobierz pocztówkę

  • Mit #6 - Samochody elektryczne sÄ… za drogie w porównaniu ze spalinowymi.

    Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego jest zbliżony do kosztu posiadania samochodu spalinowego. Przewiduje się, że obniżenie cen zakupu nastąpi w ciągu 5 lat.