Materiały katodowe Umicore: kluczowy element akumulatorów litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe są wszechobecne w naszym codziennym życiu. Magazynują energię oraz zasilają smartfony i laptopy, bezprzewodowe wiertarki, dziecięce elektryczne deskorolki, elektryczne hulajnogi i rowery. Nie wspominając już o setkach dostępnych dziś modeli samochodów elektrycznych. Umicore w Nysie jest częścią tej transformacji energetycznej.
Z uwagi na to, że urządzenia elektroniczne mają różne zastosowania, wymagają też różnego rodzaju baterii. Na przykład, podoba nam się cienki i niezawodny smartfon zasilany baterią, która magazynuje więcej energii i jest jednocześnie mniejsza. Chcemy, żeby nasze samochody elektryczne były w stanie pokonać długie dystanse i jednocześnie szybko się ładowały, a to można osiągnąć dzięki bateriom wykonanym z materiałów o szczególnym składzie chemicznym.
W tym miejscu właśnie pojawia się Umicore, odgrywając ważną rolę ze swoimi dopasowanymi materiałami katodowymi. Ale czym w ogóle są materiały katodowe? Dlaczego są tak ważne?
Będące ciemnoszarymi proszkami składającymi się z kilku metali - takich jak lit, nikiel, kobalt i mangan - materiały katodowe są krytycznymi składnikami akumulatorów litowo-jonowych. Ich właściwości chemiczne wpływają na wydajność akumulatorów litowo-jonowych. Ich skład determinuje to, jak długo możesz rozmawiać przez telefon, jak daleko pojedziesz swoim samochodem elektrycznym, jak szybko ładuje się akumulator i ile energii możesz zgromadzić dzięki panelom słonecznym.
Umicore specjalizuje się w materiałach katodowych od 1999 roku. W tamtym czasie były one przeznaczone dla klientów z przemysłu przenośnej elektroniki w Azji. Obecnie Umicore dostarcza całą gamę materiałów katodowych do szerokiego zakresu zastosowań na całym świecie. To nie tylko przenośna elektronika, ale także narzędzia elektryczne, pojazdy elektryczne i magazyny energii.
W miarę jak społeczeństwo coraz powszechniej będzie przyjmowało rozwiązania związane z elektromobilnością, przemysł motoryzacyjny na całym świecie będzie potrzebował większej produkcji materiałów katodowych. Bateria telefonu wymaga jedynie 20 gramów materiałów katodowych, ale już akumulator w samochodzie elektrycznym może zawierać 100 kilogramów lub nawet więcej. Fabryka Umicore w Nysie pozwoli sprostać temu rosnącemu zapotrzebowaniu. Ultranowoczesny i wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie zakład będzie spełniał najwyższe standardy jakości, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Materiały katodowe wyprodukowane w Nysie trafią głównie do klientów, którzy produkują akumulatory litowo-jonowe stosowane w pojazdach elektrycznych. Ci producenci łączą materiały katodowe z innymi komponentami, które razem tworzą gotową baterię. Następnie jest ona instalowana w pojeździe przez producenta samochodu.
W Umicore jesteśmy dumni, odgrywając rolę w procesie przechodzenia w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.